Museum stelt eerste sponsor voor: @The Park

Zondag 15 mei opende het Natuurhistorisch Museum Boekenberg in Deurne opnieuw de deuren voor het publiek. Het 18de eeuwse grottencomplex heeft de naam het meest onverwachte museum van Antwerpen te zijn. Bij de start van het nieuwe bezoekersseizoen stelt het museum zijn eerste sponsor voor.

De pittoreske collectie fossielen, mineralen en archeologische vondsten is tentoongesteld in het 18de eeuwse ondergrondse grottencomplex van het Boekenbergpark in Deurne. Jaarlijks komen er zo’n achthonderd bezoekers over de vloer. Lang niet slecht voor een bescheiden privémuseum. Om de collectie voor de volgende generatie te kunnen bewaren, gaat de vzw Werkgroep Natuurhistorisch Museum Boekenberg van start met sponsormogelijkheden voor bedrijven. Een eerste sponsor werd in het park zelf gevonden: de sport- en horecagelegenheid @The Park is alvast voor de samenwerking gewonnen.

Renovatie dringt zich op
“De bouw van het museum begon in 1961 door een groep enthousiaste paleontologen, archeologen en speleologen” vertelt voorzitter Jan Vilain van het museum Boekenberg. “Al hun vrije uren gingen naar het publiekelijk toegankelijk maken van het tweehonderd jaar oude grottencomplex en de bouw van tentoonstellingskasten voor de opmerkelijke collectie.” Vandaag is de eerste generatie pioniers overleden of bejaard. Dezelfde tijd en energie in het museum investeren is voor de huidige vrijwilligers niet meer haalbaar. Jan Vilain: “Dat stelt ons voor een probleem, want een aantal museumkasten is hoogdringend aan vervanging toe en onze werkingsmiddelen zijn te bescheiden om professionele vaklui in te schakelen. Daarom zijn we op zoek naar sponsors die mee hun schouders onder het museum willen zetten”.

Samen sterk in het Boekenbergpark
@The park transparantDidi Yordanova had daar wel oren naar en zo wordt @The Park de eerste officiële sponsor van het Natuurhistorisch Museum Boekenberg. “Het Boekenbergpark is voor onze sport- en horecazaak een fantastisch kader en we vinden het erg belangrijk om de handen in elkaar te slaan met de overige verenigingen die in het park actief zijn. Om het park als uniek natuur- en recreatiegebied te promoten staan we samen sterker dan alleen”, vertelt Didi Yordanova. “Bovendien willen we met @The Park ook iets betekenen voor de buurt en voor Deurne. De vraag van het museum past in onze filosofie en daarom willen we graag een steentje bijdragen.” Bezoekers van het museum varen wel bij de samenwerking en krijgen een mooie korting bij een consumptie in @The Park.

Walvissen en Katoennatie
De Werkgroep Natuurhistorisch Museum Boekenberg hoopt dat andere sponsors ook de weg naar het meest onverwachte museum van Antwerpen vinden, want de opknapwerken vragen een forse investering. Via de website biedt het Natuurhistorisch Museum Boekenberg sponsorpakketten aan variërend tussen 100 en 500 euro per jaar. Bovenop deze formule wil de vereniging graag enkele grote sponsors aantrekken die voor een forse financiële duw in de rug kunnen zorgen. Jan Vilain:“We hebben al eens overwogen om Fernand Huts te contacteren, maar dat is bij een wild idee gebleven. Nochtans zwommen de walvissen die zich nu in ons museum bevinden ooit over de plek waar nu de Katoennatie gevestigd is. Dat schept misschien een band” .

Tot half oktober is het museum elke zondagnamiddag geopend van 14 tot 18u.

Reacties zijn gesloten.